Als u een eigen woning heeft, komt er fiscaal gezien meer bij kijken dan bij een huurwoning. Waar moet u allemaal rekening mee houden?
De (hypotheek)renteaftrek
De rente van een lening mag u maximaal 30 jaar aftrekken. Op 1 januari 2013 zijn de regels voor de renteaftrek van de eigenwoningschuld (hypotheekrenteaftrek) veranderd. Rente voor een nieuwe lening is alleen nog aftrekbaar bij een lineaire of annuïteitenhypotheek.
De eenmalige aftrekbare kosten
In het jaar dat u een woning koopt, mag u een aantal financieringskosten eenmalig aftrekken. Het gaat hierbij om kosten die te maken hebben met het afsluiten van uw hypotheek, bijvoorbeeld advies- en/of bemiddelingskosten en taxatiekosten.
De overdrachtsbelasting
Overdrachtsbelasting betaalt u als u een bestaande woning koopt. Het gaat om een bedrag van 2% van de koopsom en is onderdeel van de kosten koper. De overdrachtsbelasting komt bovenop de koopsom.
Het eigenwoningforfait
De hoogte van het eigenwoningforfait is vastgesteld op een percentage van de WOZ-waarde van uw woning. U moet dit bedrag optellen bij uw inkomen. Hierdoor wordt uw belastingvoordeel van de hypotheekrenteaftrek wat kleiner.
De vaste jaarlijkse kosten
Heeft u een eigen woning, dan betaalt u verschillende belastingen en heffingen. Aan uw gemeente betaalt u onroerendezaakbelasting (ozb), riool- en afvalstoffenheffing. Aan het waterschap betaalt u waterschapslasten. De gemeente heeft veel vrijheid bij het vaststellen van de tarieven. Het kan dus goed zijn dat u in de ene gemeente meer betaalt dan in de andere. De belastingen en heffingen worden vaak gebaseerd op de WOZ-waarde van uw woning.
Inzicht is de belangrijkste succesfactor bij het nemen van financiële beslissingen. Op Finfin van Adfiz kunt u oriënteren en informeren voor het nemen van deze beslissingen. Vind een adviseur in uw buurt of stel anoniem een vraag. Vrij en zonder voorwaarden.
Ruud van den Brandt Financiële Diensten
Kerkstraat 5
5944 AL Arcen